Noodnummers / noodmeldingen / meldingen openbare ruimte

Telefoonnummers voor noodgevallen, meldingen of informatie (politie, ambulance, brandweer)

  • 112: alarmnummer voor spoedeisende hulp door politie, ambulance of brandweer (bij direct levensgevaar, ernstig lichamelijk geweld, moord, inbraak, brand, vernieling)
  • 088 00 30 600: huisartsenpost, alleen voor spoedeisend gezondheidsklachten
    Wanneer: ’s avonds, ’s nachts of in het weekend.
    Locatie: AMC ziekenhuis (ingang spoedeisende eerste hulp) aan de Meibergdreef 9 in Amsterdam Zuidoost
  • 0900-8844: geen spoed, wel hulp nodig van politie (bij verkeerd geparkeerde auto’s, burenruzie, insluipers, baldadig gedrag, geluidsoverlast). Ook voor contact met wijkagent Els van Axel Dongen. Politiebureau Bijlmermeer: Flierbosdreef 15, Amsterdam Zuidoost
  • (020) 555 6666: voor niet-spoedeisende hulp door de brandweer; mail info@brandweeraa.nl of ga langs bij Karspeldreef 16 in Amsterdam-Zuidoost.

U ervaart overlast of wilt iets melden? Waar kan ik dan terecht? Hier de mogelijkheden op een rijtje Lamp in de hal stuk? Toegangsdeur sluit niet? Ruit in de loopstraat kapot? Ziet u in ons complex iets dat gerepareerd dient te worden?

  • Alleen in acute situaties, in avonden of weekenden (bijvoorbeeld bij lekkage) belt u Twinss op (088) 304 0800. Kies optie 1.
  • Tijdens werkuren (8:00 – 16:00 uur): bel de huismeester op 06 154 35 019

Doet de lift het niet?

  • Bel OTIS op 0800 0224752

Valt de stroom uit?

  • Bel het Nationaal Storingsnummer Gas en Stroom op 0800 9009
  • Informeer de huismeester via hmgoudlw@xs4all.nl

Geen CV warmte of warm water?

  • Informeer de huismeester via hmgoudlw@xs4all.nl
  • Buiten werkuren: bel met Goorhuis: 020-485 82 43

Geen koud water?

  • Informeer de huismeester via hmgoudlw@xs4all.nl
  • Buiten werkuren: bel met Smits: 088-298 16 69

Ziet u rommel (papiertjes, blikjes, flessen,…) in of om ons gebouw?

  • Pak het op en gooi het in een prullenbak of in de vuilcontainer

Staan er fietsen, meubels, werkmateriaal, bouwafval of zo in de lifthal of in de boxruimte?

  • Vraag de eigenaar van de spullen of de verbouwers het op te ruimen

Heeft u regelmatig (geluids)overlast van de buren of van verbouwers?

  • Spreek hen eerst zelf daarop aan. Blijf vriendelijk en beleefd.

En als het aanspreken van de buren niet werkt? Wat doe ik als de overlast blijft?  

  • Bel bij zeer ernstige overlast (bijvoorbeeld ‘s nachts) alarmnummer van de politie: 112
  • Meld de overlast bij het Meldpunt Zorg en Woonoverlast
    • Telefonisch via (020) 255 2914 op werkdagen van 8.00 tot 18.00 uur
    • Digitaal via een meldingsformulier: zie amsterdam.nl > Meldpunt Zorg en Woonoverlast
  • Leg een dossier aan: noteer de data, tijdstippen en aard van de overlast en door wie.
    https://www.vve-goudenleeuw.nl/knowledge-base/melding-overlast/
  • Informeer de huismeester via hmgoudlw@xs4all.nl en de torenvertegenwoordiger

Een ongenode gast in de lifthal? Ziet u een insluiper? Ingebroken? Slaapt er iemand in de loopstraat?  

  • Spreek de persoon eerst zelf aan en verzoek hem of haar naar buiten te gaan. Wees voorzichtig en blijf beleefd.
  • Werkt dat niet, bel dan 0900-8844: geen spoed, wel hulp nodig van politie
  • Voelt u zich onveilig of bedreigd? Bel 112

Ziet u in ons park iets waarvan u wilt dat het gemaakt of opgeruimd wordt? Volle prullenbakken, afgewaaide takken, losse stoeptegels, kapotte lantaarnpaal, ratten…? Ziet u voor dinsdagavond 20 uur al grofvuil of bouwafval op de vuilstortplaats liggen? Meld dit bij de gemeente!

  • Maak een Melding Openbare Ruimte en Overlast via www.amsterdam.nl
  • Of: bel 14 020, het informatienummer van de gemeente
  • Of: gebruik de app Verbeter de buurt
  • Of: via Whatsapp 06-44440655
  • Of: Aan de balie bij het Stadsloket aan het Anton de Komplein

Het park om Gouden Leeuw is openbare ruimte; de gemeente is verantwoordelijk hiervoor.
In veel gevallen kunnen of mogen de huismeester of Twinss geen directe of adequate actie ondernemen. Meestal worden meldingen via de huismeester of Twinss dan ook ‘doorgezet’ naar de juiste instantie.
Meld daarom direct bij de juiste instantie; dat vergroot de kans op een snelle en correcte reactie of afhandeling.

2 reacties

Mooi, dit overzicht, en geredeneerd vanuit eventuele vragen van bewoners. Alleen mis ik bij overlast ons klachtenmeldpunt!

Dank voor het compliment, Hans!
Het klachtenmeldpunt staat wel degelijk in dit overzicht, onder het kopje “En als het aanspreken van de buren niet werkt? Wat doe ik als de overlast blijft? ”
Het staat pas daar, en niet eerder, omdat eerst de overlastveroorzaker persoonlijk moet worden aangesproken.

Geef een reactie